seo

Vikten av att synas på nätet!

Marknadsföring online kan syfta till nästan hur många olika kanaler som helst. Det är sannerligen en djungel där ute och vi tänkte här inrikta oss på att av de mer klassiska sättet att synas på, nämligen genom sökmotorer.

Vikten av att synas i sökmotorer

Idag är Google världens absolut största sökmotor. Uttrycket ”googla” är allmänt känt. I Sverige har Google över 95% av marknaden medan det i USA är cirka 60-70%.

Att synas i de organiska (ej annonser) resultaten anses ofta undermedvetet som en källa till trovärdighet. Och det stämmer till viss del, Google är duktiga på att filtrera bort spam och dåliga sidor.

Hur kommer man högt på Google?

Att komma högt på Google kallas för sökmotoroptimering, eller SEO (search engine optimization). Det är en miljardindustri där behovet ökar för varje år. Vill ni ha hjälp av oss med SEO klicka här.

seo

Grunderna i SEO

SEO kan delas upp i två delar, On Page SEO och OFF Page SEO. On Page är allt som du själv har kontroll över, text och bilder på sidan med mera. Off page är sånt du inte har direkt kontroll över och handlar främst om länkar till din sida från andra webbsidor.

On Page viktigaste delar är innehållet. För att komma högt på en viss sökterm måste den nämnas i alla fall ett par gånger. Men samtidigt ska man undvika att nämna termerna alldeles för ofta, då kan man hamna i ett automatiskt spamfilter och tappa placeringar. Andra viktiga saker är att optimera sina titlar, h-tag och bilders alt tag. Sen är även intern länkstruktur en sak som påverkar.

Off Page handlar nästan uteslutande om att få länkar från andra hemsidor. Det är en av de starkaste signaler Google använder för att avgöra vilken hemsida som ska komma överst i ett Google sök. För att få andra länkar kan man göra på flera sätt. Man kan skapa dem själv, samarbeta/byta, köpa eller försöka locka till sig.

Vad vill ni läsa om i nästa inlägg? Kommentera!